dinsdag 2 september 2008

Proef Negen

Ingrediƫnten
9 tl droppoeder
1 tl salmiak
2 tl zetmeel
5 tl arabische gom
1 blad gelatine
18 tl witte bastersuiker
Werkwijze
Voor de negende proef heb ik de vormpjes eindelijk afgezworen. Ik heb wel geexperimenteerd met het inpoederen van vormpjes: Ik vette twee derde van de ijsblokjesvorm in met zonnebloemolie en poederde eenderde in met zetmeel en eenderde met pedersuiker. Eenderde liet ik blank.
Ik heb ook voor het eerst gelatine gebruikt. Ik had dat eerder niet gedaan omdat mijn eerste proef zo mis ging, en ik vond dat de drop dan minder authentiek zou zijn.

Resultaat
De smaak van deze lading was prima. Lekker zoethoutig, zoet maar niet te en zout. De vorm was echter minder goed. De ingepoederde vormen droegen niets bij aan het loskomen van de drop, en omdat ik minder zetmeel en arabische gom had gebruikt door de gelatine, was de drop veel te zacht. Het bleef weken vloeibaar, en alleen de bovenste laag werd een beetje hard. Na maanden was het nog niet droog.



Geen opmerkingen: