vrijdag 11 april 2008

Recepten

Ik heb de vorige keer dat ik bij de apotheek Salamander bij mij in de buurt langsging twee droprecepten meegekregen die uit het boek 'Mengen en Roeren' komen. Ik weet niet wat ik hiermee ga doen. Ik zal ze grondig bekijken en zien of ik er iets van opsteek. Ik heb ze hier uitgetypt.


Jujubes
  • Zoethout extract (300 dl)
  • Zoethout poeder (300 dl)
  • Melksuiker (300 dl)
  • Salmiak (10 dl)
  • Menthol (2 dl)
  • Anijsolie (2 dl)
Het extract wordt in weinig water opgelost, onder roeren voegt men achtereenvolgens de andere bestanddelen toe. Het geheel moet zo droog zijn dat het tot dunne bladen uitgewalst kan worden. De bladen worden uitgedroogd en tot de bekende ruit-vormige stukjes gesneden.

Katjesdrop
  • Zoethoutextract (5 dl)
  • Rietsuiker (12 dl)
  • Dextrose (20 dl)
  • Witte stroop (30 dl)
  • Oplosbare stijfsel (9 dl)
  • Gelatine (4 dl)
De suiker wordt in water opgelost en tot een harde bonbonmassa gekookt, de stijfsel wordt in de dubbele hoeveelheid water gesuspendeerd en langzamerhand bij de bonbon massa gevoegd. Hierna voegt men de oplossing van de gelatine in de dubbele hoeveelheid water toe. Tenslotte voegt men het zoethoutextract en een hoeveelhied van een onschadelijke kleurstof toe. Men giet dit in met stijfsel ingepoederde vormen en polijst met wat vet of olie/bijenwas.



1 opmerking:

Anoniem zei

De "dl" in "mengen en roeren" slaat op "delen"- een oude manier om proporties aan te geven. Er wordt immers geen onderscheid gemaakt tussen gewicht en volume.