dinsdag 8 mei 2007

Proef Drie

Ingrediënten
- 2 tl droppoeder
- 1 tl salmiak
- 2 tl bloem
- 2 tl Arabische gom
- 2 tl stroop
Werkwijze
De derde proef had iets meer succes. Ik was weggestapt van het koken van de zoethoutwortels, en had droppoeder gekocht. Droppoeder is zoethoutwortelextract in poedervorm, en verkrijgbaar bij de apotheek. In Delft (waar ik woon) is een geweldige apotheek op de Markt, waar droppoeder, arabische gom en salmiak prima verkrijgbaar zijn.
Ik begon met een bodempje water in mijn steelpan, en deed daar 2 theelepels droppoeder bij. Dan kwamen de rest van de ingrediënten. De arabische gom had ik beter geroerd, en langer in het pannetje gelaten om het in te dikken, maar dit was opnieuw moeilijk. Zoals bij de vorige proeven, schonk ik het op het aluminiumfolie.

Resultaat
De drop werd erg zout, er was weinig drop, het had weinig smaak en ze waren niet erg zoet. Daarbij kwam ook, dat ze moeilijk van het aluiniumfolie af te halen, ze kleefden erg. Ik zou een andere vorm moeten proberen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,

Bij een practicum op school zijn we ook drop aan het maken. Na het droppoeder bij het bodempje water toegevoegd te hebben, doe ik er 3 (4) theelepels donkere basterdsuiker bij. Zo wordt de drop zoet. Ik gebruik de helft minder salmiak. De arabische gom vervang ik door een papje van 3 theelepels tarwebloem. Dit giet ik in, met poedersuiker bestuifde, siliconen ijsblokvormpjes van IKEA.
Vr.Gr. Wendy

Anoniem zei

ps: en een blaadje gelatine

Benno zei

Wow, ik merk nu pas dat ik een reactie heb!
Ik hou zelf van zoute drop, vandaar dat ik meer salmiak erbij heb. Arabische gom doe ik omdat dat er origineel ook in zat, dan kom ik misschien sneller aan een goede smaak. En poedersuiker in de ijsblokjesvormen heb ik ook nog niet geprobeerd. Ik heb nu een begin met hardgeworden maiszetmeelvormpjes (met water mengen, drogen), misschien dat dat werkt.
Hoe smaakten ze?

Anoniem zei

Hi Benno,
Ik woon in Nieuw Zeeland en heb lange tijd geleden ook eens geprobeerd drop te maken omdat het hier zo duur is. Ik weet mijn recept niet meer maar ik had ook glucosesiroop gebruikt. Ik heb arabisch gom maar omdat het zo duur is will ik eerst de smaak goed hebben (het is meer voor glans en consistentie geloof ik.)Hoewel ik een suikerthermometer heb was ik te ongeduldig en had ik het neit lang genoeg gekookt. Ik wil het binnenkort weer proberen. Heb je ook een recept voor salmiak/zwart-op-wit? De fabrikanten houden de recepten van drop wel goed geheim he!
groeten Wendy
schopbarteld@hotmail.com