zaterdag 12 juni 2010

Katjesdrop Proef 1

Ingrediënten
5 tl droppoeder
9 tl allesbinder
12 tl (witte) kristalsuiker
35 tl dextrose
2 bladen gelatine

Werkwijze
Deze keer probeerde ik zo goed mogelijk het recept voor Katjesdrop te volgen, maar dan met theelepels in plaats van deciliters. Ik kon geen oplosbare stijfsel vinden dus gebruikte ik allesbinder, en in plaats van rietsuiker gebruikte ik kristalsuiker.

Het was moeilijk om alle ingrediënten opgelost te krijgen, en ook het doorkoken verliep niet helemaal soepel. Het suiker carameliseerde ietwat en ik kon het eigenlijk niet dik genoeg krijgen. De vloeistof werd geelbruinig. Ik goot het uit het pannetje in een ijsblokjesvorm door een zeef heen. Ik had het droppoeder blijkbaar slecht opgelost, waardoor er veel stukjes bleven steken. Na het gieten deed ik het geheel enkele uren in de oven op 50° C.

Resultaat
De dropjes zijn niet hard geworden en bleven plakkerig en gommig, slapper dan trekdrop. De suiker was denk ik iets verbrand en gecarameliseerd, en er zat weinig dropsmaak aan (waarschijnlijk doordat ik het droppoeder slecht had opgelost en eruit had gezeefd). Ze waren wel een hoop zoeter, en smaakten wel een beetje naar goedkope dooreetdrop. Ik denk dat ik de volgende keer deze drop voorzichtiger of au bain marie koken. Meer gelatine of een langere tijd in de oven zouden ook kunnen helpen.

2 opmerkingen:

Marcus zei

Hi Benno,

unfortunately my Dutch is pretty bad, but I wanted to show you what I found today.

If you try some of those recepies it would be awesome if you share your experiences. (I can read and understand what you write here, but this old style writing makes it really difficult for me to read.)

Best regards from Hamburg,
Marcus

http://www.nieuwsuitamsterdam.nl/en/2010/07/authentic-liquorice-recipes

Lineair zei

Beste Benno ,

Voor een schoolboek wil ik graag een foto van je blog gebruiken.
Kan dit ?

Vriendelijke groet, Ron Giling / foto@lineairbeeldresearch.nl