dinsdag 13 juli 2010

Proef Dertien

Ingrediënten
8 tl droppoeder
1 tl salmiak
9 tl allesbinder (honig)
5 tl maiszetmeel (maizena)
8 tl arabische gom
15 tl (witte) kristalsuiker
15 tl dextrose
3 bladen gelatine
Werkwijze
Een bakje dikke stijfselpap (lijkt op behangplaksel) gemaakt door een half uur de allesbinder, maiszetmeel en arabische gom te mengen met enkele theelepels water. Een bakje droppoeder en salmiak in enkele theelepels water opgelost. In een pan au bain marie de suiker en dextrose opgelost, dropsoep en stijfselpap erbij gedaan. Heel langzaam laten inkoken, dit keer ontstonden door de au bain marie geen bubbels. Na drie kwartier de gelatine, na geweekt te hebben, erbij gegooid en een kwartier daarna in siliconenvormpjes gegoten. Vier uur in de oven op 60 graden gedaan.

Resultaat
Net uit de pan had de substantie veel weg van welgekauwde kauwgom. Lekker was het wel!
Na de oven waren de dropjes nog niet erg hard, en nu na een maand zomers drogen nog niet echt, maar ze komen makkelijk los van de vormpjes. De smaak is zoet genoeg maar niet té, een beetje zout, erg droppig. Het is erg gommig (te kneedbaar nog), maar blijft aan elkaar zitten, niet hard. Dit is het eerste dropje dat ik heb gemaakt waar ik meteen een tweede wil als ik er eentje eet!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het lijkt le leuk om dat te maken, maar waar kan je salmiak kopen?
Mvg elke

Anoniem zei

Zelf ben ik vegetarisch en gebruik nooit gelatine. Vegetarische variant hiervoor is agaragar
Wat ik weet is dat gelatine opstijft in kou. Agaragar stijft juist op van warmte.
Misschien iets om uit te proberen?